Sophie Marceau : Menteuse /Hazug/, 1997
(Magyarul "Apró hazugságok" címmel jelent meg, 2006-ban)
Tipikus
esete annak amikor egy híres ember tollat ragad és könyvet ír?
Bizonyára első gondolatnak ez tűnhet elő, de mint minden könyv és mint
minden írás, ez is egyéniségfüggő. Marceau-t mindenki ismeri. Népszerű,
ismert, mostanság már világszerte, egy igazi francia liliom. Az a
nőtípus, aki hatni tud, a gesztusaival, a mimikájával, hangjával,
testbeszédével, szemével, minden létező biológiai és mentális
ingerenciájával. Nem fogok róla nem elfogultan beszélni, mert nálam ez a
hölgy nagy becsben van tartva. Imádom. Szeretetem ugyan elsődleges
reflexiókra, benyomásokra épült, egészen addig, amíg ezt a könyvet el
nem olvastam. Miután elkezdtem olvasni ezt a "regényt" rájöttem a
vonzalmam mélységi titkára is. Azért vagyok a rajongója, mert ez a nő
szereti megélni önmagát. Fáklyalánggá lobbantja a szikrát, amire igazán
és valójában be tud indulni egy férfi. Nem, itt nem az erotikára
gondolok elsődlegesen, hanem arra a szellemi kihívásra, amit a modern
férfi elvár a modern nőtől. A "villanjanak a pengék" hatás. Szeretem az
olyan írásmódot, ahol nincs konkrét cselekmény, hanem csak úgy
"lépegetünk" előre, impressziók, illúziók, dezillúziók által. Látható az
út honnan jöttünk (Zola, Proust, Fournier), de csak érzékelhető a
jövő, hová is tartunk. A posztmodern regény vonzalma és taszítása.
'Olyan nihilista" - szól a panasz hangja, "semmitmondó handa-banda"
mondja egy másik, "a végletekig unalmas és kusza" - dörmögi egy
harmadik.
Igen, meglehet, hogy mindezek a hangok
megszólalása valahol jogos. Az élvezhetőség kárt szenved, a lélek
dimenzionális feljavulása mellett. Na de ez kit érdekel? Sosem érdekelt
ki süti el a fegyvert a darab legvégén, a katarzis belső megélése
sokkal izgalmasabb. És a mentális fejlődést is jobban elősegíti.
Hogyan
éli meg a mindennapok izgalmát, unalmát, monotonitását, sivárságát egy
középosztálybeli, értelmes, intelligens harmincas éveiben járó francia
nő a kilencvenes években? Ebbe az izgalmas "játszmába" kapunk
betekintést, de mint mondtam nem technikai izgalmak révén, hanem
emocionális síkon. Egy érzékeny, finom lélek, érzékeny és finom
története. Az az egy történetlen történéshalmaz.
A könyv
végig élvezhető, és pont azok miatt a finom utalások miatt, ami alapján
leginkább egy izgalmas képhez, egy éledő vászonhoz tudnám hasonlítani.
A durva ecsetvonással megrajzolt alapok után, a kontúrok tisztázása
maga egy érzelmi kaland, egy látomás, egy leképezett individuum első
sóhaja.
A cím karakánságára a könyv ad választ. A modern emberi
kor egyik társas allűrje a hazugság, a füllentés, a dolgok
elhallgatása. Ki nem próbálkozott már ezzel valamilyen szinten? Nem,
nem mondom el neki, nem bántom meg, sajnálom, élvezem, hogy nem tudja,
hagyjon mindenki békén, a francba ezzel a sok hülyével! Tengernyi egyéb
más életérzés a mozgatórugója általában ezeknek az "Apró
hazugságoknak", ami voltaképpen a ráébredés percében igazából
önbecsapássá silányul, valljuk be. Marceau tisztában van ezzel, nem is
kér magának, azaz lírai énjének különösebb felmentést, sőt, perverz
módon beleírja az olvasó szemébe hazugsága tényét és közönyét:
"Megátalkodott
hazudozó vagyok. Tökéletesen tudok füllenteni. Rendszeresen, napjában
többször, előre megfontoltan vagy szándék nélkül, spontán vagy
pimaszul, tiszta, tágra nyílt szemekkel hazudok. Menekülök a rossz
szellemeim elől, hátat fordítok nekik. Lopakodom és elmenekülök, aztán
átformálom magam mihelyst az élet a markába kaparint, és csak az
igazság mutatkozik meg. Nem szeretek magamról beszélni. Ez a legnagyobb
hazugságom, a legféltettebb titkom. Azt mondják, hogy nem jól ismerem
magam. De mi van egyáltalán, ami tudnivaló? Nap, mint nap milliárdnyi
új atomot lélegzem be. Még a verőfényben is azt kérdezem magamtól: ki
is vagyok?"
Ismerős ez az életérzés ugye neked is.
A megfogalmazás lényegtelen. A hazugság ősi titok, mellyel az idők
végezetéig együtt kell élnie az embernek. A paradicsom elveszett, a
semmibe tűnt, nincs mentségünk az emberi gyarlóság kéjes és vággyal
teli hazug mechanizmusaira. Mindannyian együtt sodródunk az élet
nevetséges tengerén, egy rozzant, téveteg bárkán, igaztalan és kopár
partok felé... De még mellettünk nevetnek a habokban a delfinek. Még
igen.
Amíg tudunk magunkon nevetni, és hazudni, hogy minden
rendben van, addig a bántalmakat is könnyedebben éljük meg. A közöny
nagy úr a lélek felett, de vigyázat, egyben gyilkosa is
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése