Keresés ebben a blogban

2010. augusztus 23., hétfő

Kézjegy

Nyár volt, forró, tüzes nyár.
A felhők imbolygó léptekkel
vonultak a végtelen kék ég
örök időkbe vesző vonalán.
Lassúdad, nehéz volt a délelőtt,
a város felett pára lebegett,
olyasfajta fojtogató levegő,
amely esőt kíván délutánra.

A Városligetben ültem egy padon.
A padunkon,  valamikori
érzés  tört rám hirtelen s nem
engedett, fogta kezem.
Intett, jöjj velem.
Hová hívsz, milyen csapdákba csalsz, mondd te
játszi képzelet?

Ültem ott, meredten bámultam
a zöldjében telt füves rét ébredő
hívságát, mint a kikelet, lázad
keresi önnön igazságát, a pillanat
szabadságát, bármit, csak lenni
akar itt és most, hiszen
itt és most szabad.
Szeretném egyszer, hogy engem is
ilyennek lássanak.

A lebegő párába szél került
 a tér köröttem mozdulóbbá
vált, hanyagságát sutba dobta
mögöttem a fénylő ákácok hosszú sora,
lombzenébe kezdtek, arrébb egy
szökőkút fröccsenő vize hirtelen
megdermedt, folyásnak indult
a kőperemen túl a semmibe.

Élni kezdett a táj, mint ahogy
az ember kezd élni ha arcába
fú a jövő frissen érkező röptető szelleme.
A múlt elpereg, ahogy  pernye pereg alá
kémények füstjeiből télvíz idején,
illan mint a szó szerelmesek ajkán egy ősi délután
a budai vár alatt merengve sétálva
szerelmes süteményektől édes cukrászda után.

Élet, igen, élet, szánalom nélkül,
fesztelen, tarka csecsemő lét,
első hang, egyetlen kiáltás, felsíró
öntudat, be szép vagy mégis ember, tenmagad!
Ragadd meg élted aranyszín fonalát,
kutass, lelj igazságra, sok kisebb
gazságra, légy szilárdan önmagad!
Elszámolnivalód lesz majd a Jóistennel, ne feledd,
lesz még  szó, mely talán torkodon
akad, az utolsó,  mindent elmondó,
az út végi öntudat, vagy áldozat leszel,
vagy saját magad áldozod fel, az önkény
sosem mutat a léleknek kiutat.

Ahogyan ott ültem, gondjaimmal telten,
s figyeltem hogyan lehel életet a tájba
a jelen, rád gondoltam.
Első gondolatom voltál ezen az ébredő
reggelen, kertkapun túli fényekben
láttalak, láttam ahogy felém int kezed,
gyere be, oly régen várlak már, milyen
soká, meddig elmaradtál, te rossz, te
lelketlen, te  kisgyerek.

Így szidtál meg, ilyen fesztelen,
én mégsem tudtam haragudni rád,
csak fogtam kezed, erősen, sokkal
erősebben mint valaha, mert tudtam
ez az a kéz amit egyszer, oly bután
s oly lelketlen útjára engedtem.
A kéz, az egyetlen simító erő mit
valaha éreztem, s rajta  jól ismert vonalak,
 messze futó erek, dolgos ujjak,
a finom ujjpercek, kis heg a gyűrűsujj
felett, itt kapott először sebet szíved,
a tenyér varázsa, vérbő, pulzáló, minden erezet
egy-egy fejezet életünkből,a  múltunkból,
visszaköszönő csalfa szó, szeretlek, szerettelek.

Hogy sírtál akkor, igazán el kell
menned, kérlek, ne tedd! Konokul fájón
kinevettelek, hiszen csak három év, amíg
a kertben a rózsák nevelkednek, túlélnek
három nyarat, akkor majd újra veled
leszek, együtt és örökké, oszthatatlan
mágikus varázs, a te és én, akkor
majd mi lesz, csak hidd, higgy nekem.

Sírva engedtél el, mi mást tehettél
volna, én ostoba kamasz, én gyerek.
Látom újra kezed, felém int, de nincs
benne harag, megbocsájtó, finom,
 lágy, újra jó veled, érintelek, szólnál?
Kérlek beszélj, szidj meg,
hadd legyek újra gyerek, mosd meg  
fejem, te lidérc, büntess meg!
Ne állj ellent magadnak, látod
nem  védekezem, üss meg! Légy az,
 a szertelen, vagány nő, akit úgy
szerettem, magad voltál az élet, minden
perc ott, neked született, hogy mehettél
el, hogy mehettél el nélkülem?

Szóra nyílna a száj, de nem talál mást
az elme csak földre hullt szavakat.
A test lélegzik még, él, csendben vegetál
de a szív tudja, ott legbelül, nincs már
többé lehet, csillagsorsba egyszer fonódik
a végtelen, írta a Nagy, s én osztozom
ebben vele, vele ki csóktól halt végül,
s látott megannyi búcsút intő kézfejet,
hajók futnak a semmibe, utolsó, szép
nyári hajók, a levegő párával telt,
esőt ígér a délután, mögöttem az ákácok
sora mézbarna fényt ereget, szép ez a reggel,
ez a lassúdad délelőtt, mint az élet, olyan szép, mely már
holnap másé, ma még felém incseleg.
Felém igen, éppen énnekem, közben
álmodom, álmodom, fogom a
kezed, gyere ülj le mellém kérlek,
még egyszer, utolszór, nézd ez idáig
foglaltam neked a helyet, engedd meg,
engedd meg hogy utoljára belélegezzelek.

2010

2 megjegyzés:

  1. Kedves R!

    Vers műfajban végre újat olvashattam

    És ami az újdonsága mellett a lényeg: jót.

    Az írás határozottan élt, lüktetett - és ezáltal: hatást gyakorolt:)

    Galád megjegyzés, hogy ne csak a pozitívumra fókuszáljunk:

    Mi lenne, ha feljebb pakolnád a lécet, és a szabadság látszata helyett annak megélése lenne az álom?:P

    Az alkotás értékéből nem von le, maradj továbbra is krea(k)tív

    Üdv:

    M

    U.i. Tudom, ha Párizs járt volna Ősz(i)nél, az stílszerűbb lett volna, na de ez van:P:)

    VálaszTörlés
  2. Dear Mer!

    Köszönöm hogy itt jártál nálam, kárpótolván Párizst, és a Szajna partot.:)

    Igyekszem többet élni, kifelé is, ígérem!

    Őszi

    VálaszTörlés